recunosc că sunt printre cele care nu acordă o importanţă foarte mare acestei zile. nu mă aştept la bomboane, flori sau alte dulcegării şi nici nu cred că mi s-ar cuveni. nu văd de ce pe 8 martie mai mult decât în altă zi ar trebui să mi se acorde atenţie doar pentru că sunt femeie.

anul acesta însă din motive profesionale am fost nevoită să mă documentez mai mult despre această zi şi am mai scăpat de prejudecăţile care îmi spuneau că această zi doar subliniază femeile ca fiind o categorie defavorizată. pe scurt despre 8 martie, istoria acestei zile e destul de controversată, cu multe semnificaţii legate de lupta pentru drepturi egale, dar şi cu influenţe comuniste, practic ei fiind primii care au propus această sărbătoare la nivel mondial. nu prea mai ţin eu minte cum era 8 martie în timpul comunismului la noi, dar îmi amintesc poeziile pentru doamna educatoare şi pentru mama şi buchetele de flori pentru educatoare.

despre ce se vorbeşte prea puţin de 8 martie e despre drepturile femeilor şi rolul lor în societate. anul acesta au fost publicate 2 rapoarte  despre discrimnarea de gen, nici unul dintre ele optimist. primul, al Organizaţiei Internaţionale a Muncii, evidenţiază inegalităţile de pe piaţa muncii: şomaj  mai mare în rândul femeilor, mai multe femei angajate pe salarii mici, femei care nu sunt lăsate să lucreze din cauza unor mentalităţi la nivelul societăţii. al doilea, al Comisiei Europene, ne arată că, deşi UE stă mai bine decât media la nivel global, lucrurile ar putea fi îmbunătăţite, mai ales în ceea ce priveşte reprezentarea în funcţii de putere. Actualmente mai puţin de un sfert din numărul parlamentarilor sunt femei (aici România cu 11% e şi sub media globală de 17%) şi mai puţin de o treime din posturile de conducere în întreprinderi sunt ocupate de femei. tot la probleme actuale cu care se confruntă femeile sunt cele provocate de migraţie, fie că vorbim de femei care migrează şi care rup astfel legătura cu familia, fie că vorbim de soţii ale migranţilor reduse de multe ori la statutul de întreţinută.

Ziua Internaţionalăa  Femeii are o istorie de aproape 100 de ani. de când a apărut prima oară ideea şi până acum problemele cu care se confruntă femeile s-au mai schimbat, dar nu au dispărut. o zi în care să ne gândim mai mult la ce putem face pentru a ajuta semenele noastre, ce putem face pentru a schimba mentalităţile patriarhale.