Zilele acestea se vorbeşte din ce în ce mai mult în media tradiţională sau online despre femeile în politica românească: că sunt puţine, că ce exemplu dau etc. Şi avem şi 2 cazuri intens dezbătute: Ana Birchall şi elena Udrea.

Despre prima recunosc că mi se face milă. Nu eram o simpatizantă a ei, dar cred că apariţia filmuleţului e doar o răfuială din PSD. Arată în schimb cel mai vulnerabil punct al femeilor: sexualitatea. Mi-e clar că s-a încheiat cariera politică a doamnei Birchall, dar nu mi-e la fel de clar că dacă era un bărbat cel în cauză efectul ar fi acelaşi. În primul rând nu ştiu dacă metoda de eliminare folosită ar fi fost şantajul sexual (să fim serioşi toţi ştim istorii despre politicieni şi amante). În al doilea rând tare mi-e teamă de reacţia electoratului masculin, predominant la secţiile de votare, de tipul: „l-ai văzut ce tare e ăla măh?”. să nu uităm că avem un exemplu celebru: Bill Clinton.

Cu a doua mi-e greu să empatizez însă. Am văzut că ştie să şi împletească. Bravo ei, mie mi s-a părut o îndeletnicire complicată. Dar am o altă problemă, doamna Udrea susţine că presa i-a construit o imagine nerealistă şi acum încearcă să o îndrepte. Imaginea asta construită de presă datează deja de vreo 3 ani, de ce nu a încercat şi până acum să o demonteze? De ce dacă vrea să pară o femeie normală îşi construieşte apariţiile publice punându-şi în valoare atuurile sexuale?

Cele 2 de mai sus sunt două exemple de cum uninominalul îşi poate pune amprenta asupra femeilor din politică. Primul semn e că au o lupă mult mai mare asupra lor. Întrebarea mea e însă cum îşi pot maximiza femeile şansele de a fi ales printr-un sistem uninominal? Merge modelul Udrea de femeie totală, şi sexy şi gospodină şi academiciană? Cei din drumul Taberei o vor vota pentru că a dat sarmale, ştie să dea cu mopul şi ştie să împletească? Sau poate o vor vota că au văzut-o în costum de baie? Ori o vor vota doar pentru că vine din partea partidului prezidenţial?

Nu am şi nici nu cred că există un răspuns universal valabil. Dacă vorbim la nivel general, e clar că femeile vor fi dezavantajate de noul sistem pentru că femeile sunt prezente în număr mai mic la vot decât bărbaţii, iar bărbaţii nu au încredere să voteze femei. De aici însă lucrurile se complică. Votul în România depinde şi poate fi influenţat de mulţi factori, mita sau pomana electorală fiind unul extrem de important şi aici şansele sunt egale între femei şi bărbaţi. Nu cred însă că issue-urile trebuie desconsiderate (mi-a plăcut de exemplu interviul Ralucăi Turcan din Adevărul unde enumera proiectele ei, majoritatea legate de subiecte feminine). În acelaşi timp esenţială va fi organizarea de campanie şi aici cred că femeile vor avea din nou o problemă să ăşi construiască o echipă de campanie care să le asculte şi pe care să o gestoneze.

-va urma-